******       بیمه خدمات درمانی       ******       بیمه تامین اجتماعی       ******       بیمه نیروهای مسلح       ******       بیمه آتیه سازان حافظ       ******       بیمه ایران       ******       بیمه آسیا       ******       بیمه کوثر       ******       بیمه روستائیان       ******       بیمه دی       ******       بیمه ملت       ******       بیمه بانک ملی       ******       بیمه بانک ملت       ******       بیمه تجارت نو       ******       بیمه سرمد       ******       بیمه دانا       ******       بیمه ما       ******       بیمه سامان       ******       بیمه البرز       ******       بیمه نوین       ******       بیمه سینا       ******       بیمه پارسیان       ******       بیمه رازی       ******       بیمه کارآفرین       ******       بیمه بانک تجارت       ******       بیمه کشاورزان روستاییان و عشایر       ******       بیمه معلم

بارداری خارج از رحم چیست؟

ویژه مراجعین
portfolio image

بارداری و فرزند آوری یکی از همان اتفاقات زیبا و البته پر مشقت برای خانمی است حال آن که این بنا به دلایل متعددی برای برخی از مادران به گونه ای دیگر ناخوشایند رقم می خورد. بارداری خارج از رحمی که در طی آن تمامی روند بارداری به صورت طبیعی نبوده و به شکل مغایر با آن پیش رفته است. در ادامه این مقاله در مورد این نوع از حاملگی که بعضا می تواند برای خانم ها خطرناک نیز باشد اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار می دهیم.

  • https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/ect

 

بارداری خارج از رحم چیست؟

هنگامی که تخمک بارور شده در خارج از رحم کاشته شود، حاملگی خارج از رحم رخ می دهد. بارداری خارج رحمی غالباً در لوله رحمی اتفاق می افتد که تخمک ها را از تخمدان ها به رحم منتقل می کند. به این نوع از حاملگی خارج رحمی، حاملگی لوله ای گفته می شود. لوله های رحم لوله هایی هستند که تخمدان ها را به رحم متصل می کنند. اگر تخمک در آن ها گیر کند، به نوزاد تبدیل نمی شود و در صورت ادامه بارداری ممکن است سلامتی شما در معرض خطر قرار گیرد.

گاهی اوقات، بارداری خارج رحمی در مناطق دیگر بدن، مانند: تخمدان، حفره شکم یا قسمت تحتانی رحم (دهانه رحم) رخ می دهد که به واژن متصل می شود.

حاملگی خارج رحمی نمی تواند به طور طبیعی پیش رود. تخمک بارور شده نمی تواند زنده بماند و در صورت عدم درمان، بافت در حال رشد ممکن است باعث خونریزی خطرناک شود.

هزینه درمان حاملگی خارج از رحم

علائم بروز حاملگی خارج از رحم

 
 

ممکن است در ابتدا هیچ علائمی مشاهده نکنید. با این حال، برخی از زنانی که بارداری خارج از رحم دارند، نشانه های اولیه بارداری را دارند : پریود از دست رفته، حساسیت در سینه ها و حالت تهوع.

اگر تست بارداری بدهید، نتیجه مثبت خواهد بود. با این حال، حاملگی خارج رحمی نمی تواند به صورت طبیعی ادامه یابد.

با رشد تخمک بارور شده در مکان نامناسب، بیشتر متوجه علائم و نشانه ها می شوید.

هشدار زود هنگام بارداری خارج از رحم

خیلی اوقات، اولین علائم هشدار دهنده بارداری خارج از رحم خونریزی واژینال و درد لگن است.

اگر خونریزی از لوله فالوپ باشد، ممکن است شانه درد یا تمایل به اجابت مزاج داشته باشید. علائم خاص شما به محل جمع شدن خون و تحریک اعصاب بستگی دارد.

علائم اورژانسی

اگر تخمک بارور شده در لوله رحم به رشد خود ادامه دهد، می تواند باعث پارگی لوله شود. امکان خونریزی شدید در داخل شکم نیز وجود دارد. علائم این واقعه خطرناک شامل سبکی شدید، غش و شوک است.

 
 

درمان حاملگی خارج از رحم

روش های درمانی متعددی برای بهبود چنین شرایطی وجود که هر پزشک با توجه به تخصص و مهارت بالا و هم چننی شرایط فیزیکی بیمار یکی از بهترین گزینه های درمانی را برای فرد بیمار بر می گزیند.

لاپاراسکوپی

با استفاده از ابزارها و تکنیک های لاپاراسکوپی بهبود یافته، جراحی با حداقل تهاجم به استاندارد طلایی برای درمان حاملگی خارج رحمی تبدیل شده و بیشتر جای لاپاراتومی را گرفته است. جراحی لاپاراسکوپی گزینه ایمن تر، سریعتر، ارزانتر و زیبایی بیشتری را ارائه می دهد. با بهبود تجربه عملگر، حاملگی های خارج رحمی پایدار اما علامتی را می توان با لاپاراسکوپی کنترل کرد، که می تواند منجر به هموستاز سریع تر و نتایج بهتر بیمار شود. با این حال، از لاپاراتومی گاهی اوقات برای موارد ناپایدار همودینامیکی استفاده می شود زیرا ممکن است در هنگام کنترل خونریزی وسیع، زمینه بهتری را ارائه دهد.

دو روش لاپاراسکوپی برای درمان حاملگی های لوله در دسترس است: سالپینژکتومی، جایی که لوله رحمی حاوی حاملگی خارج رحمی برداشته می شود و سالپینگوتومی، که پس از برداشتن توده خارج رحمی، لوله رحمی آسیب دیده حفظ می شود. بحث در مورد موفقیت در درمان، باروری در آینده و خطر تکرار حاملگی خارج رحمی پس از درمان با سالپینگوتومی در مقابل سالپینژکتومی وجود دارد.

بارداری خارج از رحمی و اثرات جانبی آن

حاملگی خارج از رحم می تواند باعث باز شدن لوله رحم شما شود. بدون درمان، پارگی لوله می تواند منجر به خونریزی کشنده شود.

اصول پیشگیری و مراقبت از بروز عارضه عبارت اند از:

هیچ راهی برای جلوگیری از بارداری خارج رحمی وجود ندارد، اما در اینجا چند روش برای کاهش ریسک ابتلا به ان اورده شده است:

– محدود کردن تعداد شرکای جنسی و استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی به جلوگیری از عفونت های مقاربتی کمک می کند و ممکن است خطر بیماری التهابی لگن را کاهش دهد.

– سیگار نکشید اگر این کار را انجام می دهید، قبل از اقدام به بارداری ان را ترک کنید.

اگر حاملگی خارج از رحم درمان نشود چه اتفاقی می افتد؟

زمانی که نطفه در محل صحیح رحم لانه گزینی می شود، عضله رحم به گونه ای طراحی می شود که بتواند با رشد بارداری کشیده و رشد کند. ولیکن سایر اندام ها مانند لوله های فالوپ نمی توانند به این طریق رشد کنند و در نهایت می ترکند. اگر حاملگی در دهانه رحم، گوشه رحم یا حتی تخمدان اتفاق بیافتذ، منجر به ترکیدن مجاری و مرگ می گردد. بنابراین در صورت عدم درمان، حاملگی خارج از رحم می تواند منجر به خونریزی تهدید کننده زندگی شود.

خوشبختانه، امروزه، این اتفاق بسیار نادر است و سالانه تعداد کمی از افراد در اثر حاملگی خارج از رحم جان خود را از دست می دهند. این نرخ پایین از مزایای دسترسی نسبتا عالی به مراقبت ها است. ما در حال حاضر به سیستم‌های فوریت‌های پزشکی، در ایران امروزه به بانک‌های خون و جراحی اورژانسی دسترسی داریم تا در صورت نیاز، مراقبت‌های نجات‌بخش ارائه کنیم. در مورد زایمان طبیعی بیشتر بدانید.

حاملگی خارج از رحم چه زمانی مشخص می گردد؟

حاملگی خارج از رحم را می توان خیلی زود در بارداری تشخیص داد، اما هنوز هم کمتر از ۲ درصد از تمام حاملگی ها را تشکیل می دهند. برای بیمارانی که علائمی دارند که برای پزشک آنها نگران کننده است، می توان آزمایشاتی را انجام داد تا محل بارداری را زود تشخیص دهد. به طور مشابه، برای بیمارانی که عوامل خطر قابل توجهی دارند، به ویژه حاملگی خارج از رحم ، پزشک معمولاً آزمایشات اولیه (آزمایش خون مقادیر هورمون بارداری و معاینه اولتراسوند) را برای ارزیابی محل بارداری انجام می دهد.

بهترین دکتر درمان حاملگی خارح از رحم

آیا بارداری خارج از رحم ممکن است منجر به تولد شود؟

با چند نوع غیرمعمول حاملگی خارج از رحم، به ویژه یک اسکار سزارین حاملگی خارج از رحم (کاشته شده در اسکار سزارین) و یک حاملگی شکمی (بارداری در داخل شکم، معمولاً در روده کاشته می شود)، از نظر تئوری، بارداری می تواند تا حدی ادامه یابد. که بارداری می تواند به نقطه ای از حیات برسد. با این حال، خطرات و عوارض بالقوه و مرگ و میر برای مادر بسیار قابل توجه است. از این رو، هر سازمان پزشکی بزرگ درمان را برای از بین بردن حاملگی خارج از رحم توصیه می کند. در مورد مراقبت های دوران بارداری بیشتر بدانید.

عوامل خطر برای داشتن حاملگی خارج از رحم چیست؟

موارد زیر همگی از عوامل خطر حاملگی خارج از رحم هستند:

 
 
  • حاملگی های خارج از رحم قبلی
  • جراحی قبلی لوله های رحمی و عفونت قبلی لگن
  • نوع پیشگیری از بارداری در زمان بارداری
  • سقط مکرر